Tuesday 23 November 2010

Pembesaran kanak-kanak sihat

Kesihatan dan kesejahteraan kanak-kanak yang menyeluruh bukan saja ditentukan melalui pertumbuhan fizikal yang baik, perkembangan mental yang sihat juga sama pentingnya.

"Kanak-kanak yang sihat mental mampu meluahkan perasaan, lebih yakin dengan diri, boleh menyayangi dan mempercayai orang lain dan boleh menyesuaikan diri dengan keperluan hidup dengan positif," kata pakar perunding psikiatri Dr Yen Teck Hoe.

Tambah Dr Teck Hoe, sistem pendidikan kini terlalu menekankan pencapaian akademik menyebabkan kanak-kanak lebih tertekan dan mengganggu perkembangan mental serta emosi mereka.

Pemakanan

Menurut Kajian Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan (NHMS) III 2006, terdapat kira-kira 20 peratus kanak-kanak (berumur antara 1-18 tahun) yang mengalami malnutrisi di seluruh negara.

Statistik juga menunjukkan kira-kira 15 peratus kanak-kanak kurang berat badan manakala 5.4 peratus terlebih berat badan. Kumpulan kanak-kanak yang paling banyak mengalami masalah pemakanan adalah yang bersekolah rendah.

"Malnutrisi adalah keadaan yang berpunca daripada diet yang tidak seimbang. Ia termasuklah kekurangan pemakanan, di mana kalori dan sesetengah nutrien penting tidak diambil dengan mencukupi atau terlebih pemakanan, di mana pengambilan kalori dan sesetengah nutrien melebihi jumlah yang diperlukan," terang pakar pemakanan Profesor Madya Dr Norimah A Karim.

Kecederaan & penyakit

Menurut statistik kebangsaan 2006, kadar kematian kanak-kanak di bawah usia lima tahun, termasuk bayi baru lahir adalah 7.2 bagi setiap ribu kelahiran hidup; dengan kebanyakan kematian berlaku pada tahun pertama.

"Kebanyakan kemalangan boleh dielakkan sekiranya ibu bapa lebih sedar akan penyebab kemalangan dan lebih peka ketika anak-anak mereka bermain di luar," kata pakar perunding pediatrik dan kardiologi pediatrik Datuk Dr Zulkifli Ismail.

Menjadi ibu bapa yang lebih baik

Salah satu cara untuk mempelajarinya adalah melalui perbincangan dengan doktor kanak-kanak. Satu lagi saluran adalah melalui program pendidikan dengan pakar, seperti Program Pengasuhan Positif yang memberikan maklumat, pengetahuan dan nasihat berkenaan asuhan dan penjagaan kanak-kanak.

No comments:

Popular Posts

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails