Monday 5 December 2011

Doa Tidak Mampu Membayar Hutang

" Ya Allah ya Tuhanku, cukupkanlah aku dengan (perkara-perkara) halal yang ada pada-Mu daripada yang haram dan memadailah aku dengan kelebihan daripada-Mu dengan yang datang daripada selain-Mu "

Kaifiat Dan Khasiat

Daripada Ali r.a. bahawa seorang hamba Mukatab datang kepadanya seraya berkata : "Saya tidak mampu membayar tebusan diri (Kitabah) ku, tolonglah aku ! " Ali menjawab: "Mahukah engkau jika aku ajarkanmu beberapa kalimah doa yang diajarkan oleh Rasulullah s.a.w. kepadaku, biarpun engkau menanggung hutang setinggi bukit sekalipun, kelak Allah akan melunaskannya buat engkau ? Jawab hamba Mukatab tersebut : " Ya,ajarkanlah saya ! " Ali berkata : "Bacalah doa ini (iaitu doa tersebut).

No comments:

Popular Posts

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails