Monday 24 May 2010

3 GOLONGAN MANUSIA

Apabila kita mengadakan kenduri kahwin,3 golongan manusia yang akan menghadiri kenduri kita.

Golongan pertama adalah mereka yang di jemput dengan panggilan melalui mulut atau hebahan daripada jiran-jiran sebelah rumah dan mereka ini terdiri daripada sanak-saudara kawan-kawan kita serta jiran sekampung,mereka tidak perlu di beritahu dengan menggunakan kad jemputan dan mereka datang memang untuk bekerja dan menolong kita semasa kenduri tersebut.

Golongan kedua mereka yang di beritahu dengan menghulurkan kad jemputan kenduri dan golongan ini akan datang pada waktu tengahari, pada masa ini makanan baru sahaja siap dan masih berasap,mereka datang tepat dan terus makan dengan lahap sekali.

Golongan ketiga adalah golongan yang datang bersama rombongan pengantin,mereka akan duduk di meja yang paling baik dan makan lauk pengantin kekadang selepas makan terus balik, tuan rumah pun mereka tak sempat nak bersalaman.

Ini lah perumpamaan 3 golongan manusia yang datang ke masjid, apabila azan dilaungkan golongan pertama tadi akan terus menuju ke masjid tanpa di paksa atau pun di suruh,maka golongan ini adalah golongan yang Allah SWT akan memberi kerja untuk menjaga dan memelihara Islam.

Golongan kedua adalah mereka yang datang ke masjid apabila ada kuliah atau program apatah lagi selepas kuliah itu ada jamuan makanan, jika kuliah tiada maka batang dan lubang hidung pun tiada.

Akhirnya golongan yang ketiga adalah mereka akan ke masjid apabila ada pembesar dan menteri datang,maka golongan yang ke tiga ini adalah golongan manusia yang paling tidak berguna sekali.

Justeru itu, marilah sama-sama kita menjadi golongan pertama tadi apabila azan di laungkan terus berlari 100 meter ke masjid tanpa banyak bicara. Maka golongan pertama ini di beri jaminan oleh Allah SWT untuk jaga dan memelihara agama melalui tangannya. Mereka ini yang bakal memperjuangkan dan menegakkan agama Allah ini di tingkat teratas. Dunia tidak melalaikan mereka kerana mereka tahu barang yang di kejar adalah benda yang jauh sekali. Akhirat adalah matlamat yang di rebut demi mengapai redha dari-Nya.

Cuba kita bayangkan jika kita berhutang dengan orang,maka orang itu tengah cari kita,pada masa itu apa yang kita rasa?mesti kita rasa seolah-olah orang yang cari kita itu berada dekat sangat dengan kita,betul atau tidak?

No comments:

Popular Posts

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails